Kültéren stúdió – avagy így fotóztam a Beerseewalkot!

Hogyan építettem stúdiót az utcán?

A BSW  azaz a Beerseewalk rap csapat kért fel a 2018-as press anyagaik elkészítéséhez, aminek a koncepciója az volt, hogy az utcán, városias, urbán környezetben jelenjenek meg. Így az első ötlet Budapest belvárosa volt, a Madách tér. Szeretem az ottani környező épületeket és a hangulatos éttermeket és hát ugye oda az autók se tudnak bemenni, így lényegében nem is zavar a forgalom sem a munkában.

A másik koncepció az volt, hogy sötétben készüljenek a képek, így a technikai kivitelezése egy fokkal már izgalmasabbá vált. Sajnos sokszor az utca fényei nem a legoptimálisabbak és ha nem egy fényerős optikával és jó ISO tűrő géppel indulunk neki, akkor hamar elvérezhetünk. De még jó felszereléssel is csak az utca fényeit használva elég korlátozottak a lehetőségeink.

Így erre a kültéri fotózásra plusz eszközökkel is érkeztünk mint csak egy fényképező és pár optika. A tervem az volt, hogy  felépítek egy kis stúdiót a kültéren és ebben segítségünkre volt 1 rendszervaku és egy akkumulátoros, állandó fényű LED lámpa.

A stúdióból vittem egy rádiós elsütőt, aminek az adó részét csatlakoztattam a fényképezőgépemhez, a vevő részét pedig csatlakoztattam a rendszervakuhoz. Ezek az elsütők nem csak stúdiós vakukkal tudnak kommunikálni, így simán csatlakoztatni lehet akár rendszervakuhoz is. Ha van egy plusz állványunk, akkor így akár arra is rátehetjük, továbbá ezek a rendszervakuk még akár softboxal és ernyővel is kiegészíthetők, most ezeket ennél a fotónál nem használtuk. Nekem Bukodi Norbert barátom segített a vaku tartásában, így akár külső segítség sem indokolatlan egy ilyen fotózásnál, főleg, hogy rengeteg cuccról beszélünk, hisz velünk volt a már említett LED lámpa is. Ezúton is köszönet Norbinak 🙂

Ha megnézitek a fotót és elkezditek elemezni, hogy a megvilágítás hogyan is épülhetett fel, akkor láthatjátok, hogy bal hátulról egy elég erős becsillanásunk van. Ezt az effektet a rendszervakuval értük el, amit egy állványra raktunk. Szerettem volna, ha nem csak egy él fényt kapnak a srácok a vállukon és hajukon, hanem képileg a becsillanó fény még inkább hozzá tegyen a végeredményhez. Az így kialakuló Lens Flaire szerintem nagyon izgalmassá teszi a képünket. Nem titok, hogy utólag még pluszban hozzá tettem ebből az effektből az utómunkánál.

Jobb oldalról, előröl pedig a LED lámpát használtam főfénynek. A panelnek köszönhetően már egy jóval lágyabb, kevésbé spot szerű fényt kaptunk.

A LED lámpa és a rendszervaku fénye azonos színhőmérsékletű, 5500K, tehát lényegében mint a napfényé. Ettől függetlenül a LED lámpa szín hője egyébként szabadon variálható, így akár melegebb fény kibocsájtására is alkalmas. Nekünk most fontos volt, hogy egységes legyen a két fény.

Csatolok egy ábrát, hogy jobban el tudd képzelni:

A másik izgalmas trükk ennél a fotózásnál az volt, hogy vonjuk be egy kicsit a forgalmat is és a hosszabb záridőnek köszönhetően érjük el azt a hatást, hogy bemozduljanak az autók.

Ez azért is jó nekünk, mert a hosszabb záridőnek köszönhetően több fény is jut a kameránkba, így az ISO értékkel is lejjebb tudunk menni, ezzel jobb képminőséget elérve. Viszont ennek a megvalósításához szükségünk volt egy kamera állványra is, hogy fixen tudjon maradni a gép és ne mozduljon be, továbbá a srácoknak is a lehető legnagyobb mozdulatlansággal kellett állniuk, hogy ők is élesek maradjanak.

Ennél a sorozatnál 1/8s-on készítettem el ezt a képet.

A világításnál csak egy fényt használtunk, a LED lámpát, ami szintén elölről, 45 fokból lett elhelyezve.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért vannak ennyire oldalra szerkesztve a srácok, de egy ilyen press fotónál a felhasználhatóságban nagyban segít az, ha a szövegnek is hagyunk helyet, így a képet már eredetileg így készítettük el.

Volt szerencsém Szipál Martinnal eltölteni egy délutánt jó pár évvel ezelőtt és mikor megmutattam neki a képeimet, akkor ezt mondta:

Szuperek a képeid, de mindegyiken középre szerkeszted a modellt. Az emberi szemnek fontos az, hogy a szimmetriát megtörje valami, attól válik egy kép még izgalmasabbá!

Ezúton is köszönöm ezt a tanítást Martin bácsinak és aki nem ismerte volna őt, kötelezően keressen rá!

A Fotós leszek jóval több annál mint egy világítás technikáról szóló oldal, így szeretnék a jövőben is ilyen jellegű cikkekkel jelentkezni.

Köszönöm szépen a figyelmet, remélem tetszett és igyekszem mihamarabb újra jelenetezni ilyesmivel!

Welczenbach Tamás
Fényképész, Studio manager

Welczenbach Tamás vagyok, a Wtamas Stúdiók tulajdonosa. Az elmúlt 12 évem fotózással, oktatással, a stúdióim felépítésével telt meg persze rengeteg tanulással is. Felépítettem Magyarország legnagyobb műterem hálózatát, mert jó időben ismertem fel azt, hogy a fotósok gomba számra szaporodnak. És persze megtapasztaltam azt is, hogy milyen sok fotós van, akik az alap beállításokkal sincsenek tisztában, mégis pénzt várnak a munkájukért. Szeretném ha a fotózás egy olyan szakma maradhatna, ahol még igenis léteznek profi szakemberek és ehhez az is kell, hogy megfelelő forrásokból tanulhassanak a diákok.

By | 2017-12-03T16:43:31+00:00 december 3rd, 2017|Blog|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment